Symposium: Gottfried Lindauer – Neuseeland malen // – Painting New Zealand
20./21. Februar 2015 // February 20/21, 2015

Symposium: Gottfried Lindauer – Neuseeland malen // – Painting New Zealand

Veranstaltungsfaltblatt (wird in neuem Tab geöffnet)

Veranstaltungsort // Venue:

Gobelinsaal im Bode-Museum, Am Kupfergraben (Eingang // Entrance Monbijou-Brücke), 10117 Berlin

Die Konferenzsprache ist Englisch // The symposium will be held in English.

Gottfried Lindauer – Neuseeland malen

Gottfried Lindauer: Hon. Wiremu Tako Ngatata te Teoteo, M.L.C., 1880, Öl auf Leinwand // Oil on canvas, 51 × 43,3 cm, Auckland Art Gallery Toi o Tāmaki, Geschenk von // Gift of H. E. Partridge, 1915
Gottfried Lindauer: Hon. Wiremu Tako Ngatata te Teoteo, M.L.C., 1880, Öl auf Leinwand // Oil on canvas, 51 × 43,3 cm, Auckland Art Gallery Toi o Tāmaki, Geschenk von // Gift of H. E. Partridge, 1915

Im 19. Jahrhundert entstehen in Europa zahlreiche Nationalgalerien, in denen sich die jeweiligen Nationen über Geschichte und Tradition selbst konstruieren und darstellen. Zugleich vernetzt sich die Welt zunehmend und verstärkte Kolonialbestrebungen und intensive Handelsbeziehungen beschleunigen die Globalisierungsprozesse. Im Zuge dessen entstehen auch Sammlungen außereuropäischer Artefakte, mit denen ‚andere‘, ‚fremde‘ Kulturen möglichst ganz erfasst werden sollen und in sogenannten Völkerkundemuseen ausgestellt werden. Sie bilden gleichsam einen Konterpart zu den Nationalgalerien. In diesem Spannungsfeld stehen Gottfried Lindauers Porträts, die er von Māori in Neuseeland gemalt hat.

Die Tagung widmet sich den Fragen des Ein- und Ausschlusses solcher Kunst. Die Rolle der Museen als kanonbildende Institutionen gilt es zu reflektieren. Die Kolonialgeschichte und die mit ihr einhergehenden Globalisierungsprozesse im 19. Jahrhundert sollen als Kontext berücksichtigt werden, um die Rhetoriken einer ‚Entdeckungsgeschichte‘ der Südsee zu diskutieren.

Ein Anliegen der Tagung ist es, gerade auch die zahlreichen globalen Bezüge von Lindauers Kunst in den Blick zu nehmen. Seine Bilder sind komplexe Verflechtungen von Elementen unterschiedlicher Kulturen und Gesellschaften: Māori, Tschechien, Deutschland, Österreich-Ungarn, England und der wachsenden Zahl der Pākehā (der europäischen Siedler in Neuseeland). Der in Pilsen geborene und in Wien an der Akademie der bildenden Künste studierte Künstler wanderte 1874 nach Neuseeland aus. Zu fragen ist, inwiefern sich Lindauers Kunst durch einen transkulturellen, multilokalen Ansatz beschreiben lässt, um die vielfältigen Transferbewegungen in seiner Kunst einzubeziehen.

Da das Werk Lindauers in Deutschland noch weitestgehend unbekannt ist, möchte die Tagung sich Lindauers Porträts von Māori aus unterschiedlichen Perspektiven nähern:

Nicht nur die Praktiken des Präsentierens und Zur-Schau-stellens des ‚Anderen’ in Kolonial- und Museumsausstellungen werden diskutiert, sondern auch wie die kulturelle Selbstrepräsentation der Māori im kolonialen Neuseeland aussah und wie in diesem Zusammenhang Lindauers Bilder eingeordnet werden.

Gottfried Lindauer – Painting New Zealand

Gottfried Lindauer: Hon. Wi Tako Ngatata, M. L. C., chief of the Ngatiawa tribe in Taranaki N.Z., 1880, Öl auf Leinwand // Oil on canvas, 66 × 53,3 cm, Museum of New Zealand te PaPa Tongarewa, Geschenk von // gift of Alexander Turnbull, 1916
Gottfried Lindauer: Hon. Wi Tako Ngatata, M. L. C., chief of the Ngatiawa tribe in Taranaki N.Z., 1880, Öl auf Leinwand // Oil on canvas, 66 × 53,3 cm, Museum of New Zealand te PaPa Tongarewa, Geschenk von // gift of Alexander Turnbull, 1916

In nineteenth century Europe, numerous national galleries emerge, where the respective nations use their history and traditions to construct and display their concept of themselves. At the same time, the world is becoming increasingly interconnected, and heightened colonial aspirations and intensive trade relations accelerate the processes of globalisation. In the course of these, collections of artefacts from outside Europe also take shape, with the intention of acquiring as full an overview of ‘other’, ‘foreign’ cultures as possible and of displaying them in so called ethnological museums. They form counterparts, as it were, to national galleries. The portraits of Māori that Gottfried Lindauer painted in New Zealand stand between these poles.

The symposium is devoted to the questions concerning such art’s inclusion or exclusion. Its focus falls, therefore, on considering the role of museums as institutions for laying down canons. We intend to take account of colonial history and the processes of globalisation concomitant on it in the nineteenth century, in order to promote discussion of the rhetoric surrounding a “history of discovery” in the South Seas.

One of the symposium’s purposes will be to look at the numerous global relations of Lindauer’s art; his pictures are a complex fabric woven from elements of differing cultures and society: Māori, Czech, German, Austro-Hungarian, English and from the growing number of Pākehā (the European settlers in New Zealand). The artist was born in Pilsen, studied at the Vienna Academy of the Fine Arts and emigrated to New Zealand in 1874. The question remains as to how far Lindauer’s art can be described in terms of a transcultural, multi-local approach, in order to account for the multiplicity of transferences it contains.

Given that Lindauer’s work is still largely unknown in Germany, the symposium wants to examine his portraits of Māori from a range of perspectives: We will focus not only on the colonial practices and putting-on-view of the ‘Other’, in colonial exhibitions and museum displays, but also on how Māori represented themselves within their culture in colonial New Zealand and how Lindauer’s pictures are located in this context.

Tagungsprogramm Tag 1 // Conference Program Day 1:

Freitag, 20. Februar 2015 Friday, February 20, 2015:
10:00 – 10:30 Britta Schmitz (Nationalgalerie Berlin):
Eröffnung der Tagung und Begrüßung //
Opening of the Conference and Welcome Speech
10:30 – 10:45 Alexandra Karentzos (Technische Universität Darmstadt): Einführung // Introduction
10:45 – 12:00 Eröffnungsvortrag // KEYNOTE LECTURE:
Roger Blackley (Victoria University of Wellington):
Māori and Portraiture
12:00 – 13:30 Mittagspause // Lunch Break
Panel 1: Rethinking Lindauer’s Images of Māori
(Moderation // Moderator: Alexandra Karentzos)
13:30 – 14:15 Stephen Turner (University of Auckland):
‘The’ Māori at Home?
14:15 – 15:00 Ngarino Ellis (University of Auckland):
Toitu te moko: Maintaining the Integrity of the Moko in the 19th Century
15:00 – 15:30 Kaffeepause // Coffee Break
Panel 2: “The Spectacle of the ‘Other’”
(Moderation // Moderator: Amiria Salmond)
15:30 – 16:15 Markus Schindlbeck: (Ethnologisches Museum Berlin):
Early Māori Collections in Berlin and their Influence on the German Reception of New Zealand in the 19th and 20th Century
16:15 – 17:00 Conal McCarthy (Victoria University of Wellington):
Beyond Representation: Rethinking Images of Māori in Museums, Exhibitions, Ethnography and Art

Tagungsprogramm Tag 2 // Conference Program Day 2:

Samstag, 21. Februar 2015 Saturday, February 21, 2015:
Panel 4: Global Contexts of 19th Century Art
(Moderation // Moderator: Miriam Oesterreich)
10:00 – 10:45 Joachim Rees (Freie Universität Berlin):
An Artist’s Movements and Moorings – Gottfried Lindauer and the Century of Migration
10:45 – 11:00 Kaffeepause // Coffee Break
11:00 – 11:45 Susanne Leeb (Leuphana-University Lüneburg):
The Tā Moko as a Figure of Art History
11:45 – 12:30 Abschlussdiskussion // Final Discussion

Die Teilnahme an der Tagung ist kostenlos. // The conference is free of charge.

Anmeldung für die Teilnahme wird erbeten: // Registration is requested:

Anreise // Local Transport:

U-Bahn U6 (Friedrichstraße); S-Bahn S1, S2, S25 Friedrichstraße)

Bus (Staatsoper) TXL 100, 200; 147 (Friedrichstraße)

Organisation und Leitung der Tagung // Organisers of the conference:

Prof. Dr. Alexandra Karentzos (Technische Universität Darmstadt)

Miriam Oesterreich, M.A. (Technische Universität Darmstadt)

Dr. Britta Schmitz (Nationalgalerie, Staatliche Museen zu Berlin)

Symposion im Rahmen der Ausstellung // Symposium with reference to the Exhibition:

Gottfried Lindauer – Die Māori-Portraits, 19. November, 2014 – 13. April 2015, Alte Nationalgalerie Berlin

Eine Ausstellung der Nationalgalerie – Staatliche Museen zu Berlin in Zusammenarbeit mit der Auckland Art Gallery Toi o Tāmaki // An exhibition of the Nationalgalerie – Staatliche Museen zu Berlin in collaboration with Auckland Art Gallery Toi o Tāmaki

Homepage

Mit freundlicher Unterstützung durch Museum & Location

// Kindly supported by Museum & Location